Na haar studie Small Business en Retail Management en de master Marketing in the Digital Age is Kaylee aan het werk gegaan als projectmanager bij een online marketingbureau. Hier kwam zij erachter dat ze meer diepgang vond in de technische kant van de marketing. Dan is de stap naar IT helemaal niet zo’n gekke stap! In dit artikel vertelt ze over haar ervaring.
Meer diepgang in het werk
Tijdens haar werk als projectmanager kwam Kaylee erachter dat de technische kant van marketing haar erg interesseerde: ‘’Ik merkte dat ik te weinig uitdaging had. Hetgeen waar ik wel heel veel energie uithaalde waren de technische aspecten van het marketinggedeelte. Websites bouwen en onderhouden bijvoorbeeld. Ik deed dat zelf niet direct, maar vond het wel heel leuk om mee te kijken bij mijn collega’s.’’
Vanuit die interesse was de stap richting IT snel gezet, maar wat trok haar nu precies aan in die technische kant? Kaylee vertelt: ‘’In het technische aspect van marketing zit veel meer diepgang en moeilijkheid dan in de andere aspecten. Dat vond ik super interessant. Ik merk in mijn huidige werk ook dat die diepgang mij erg motiveert.’’
Communicatie skills gebruiken in de IT
Kaylee is nu al een tijdje bezig in de IT, maar wat ze in de marketing deed kan zij nu nog steeds goed toepassen in haar huidige functie vertelt ze: ‘’Wat ik vooral leuk vond aan marketing was het zoeken naar kansen om informatie over te brengen of om mensen te overtuigen. Bij mijn huidige opdrachtgever werk ik op de frontoffice. Daar zijn we ook bezig met verschillende grote projecten, zoals bijvoorbeeld de uitrol van Teams in de organisatie. Ik ben dan degene die het communicatieaspect oppakt om te zorgen dat de adoptiegraad onder collega’s hoog is.
Ik kwam met het plan om een intranetpagina aan te maken met alle handleidingen en een duidelijke mail op te stellen. Zo maak ik dus de koppeling tussen IT en marketing en vertaal de informatie naar een begrijpend verhaal.’’
De vaardigheden die Kaylee heeft verbeterd en ontwikkeld tijdens haar studie en haar werk in de marketing helpen haar nu om van toegevoegde waarde te zijn in de IT. ‘’Op de afdeling heeft iedereen zijn eigen kwaliteiten en zo zijn we een sterk team. Ik merk dat de collega’s met een IT-achtergrond echt heel goed zijn in het technische gedeelte, ik kan nog zoveel van hen leren. Andersom ben ik beter in het schrijven van handleidingen, uitzetten van mailingen en de communicatie richting andere afdelingen.’’
Goede voorbereiding
Wanneer je uit de marketingwereld komt, heb je niet zo snel een idee wat je precies van de IT kan verwachten. Gelukkig bereid ons IT Traineeship je goed voor op de start van jouw IT-carrière, vond ook Kaylee: ‘’Ik vond het tijdens de opleidingsmaand erg fijn dat STRADIS een planning had met wat ik ging leren en welke certificaten ik ging halen. Hierdoor kreeg ik een beter beeld van de IT, want je hebt zelf geen idee waar je zou moeten beginnen. In de eerste maand heb ik de certificaten Azure fundamentals, Office Outlook, Office Excel, DevOps, ITIL 4 en Agile Scrum behaald. Je wordt dus echt goed voorbereid, maar ook als je in opdracht zit is die begeleiding er nog steeds. Ik heb veel contact met mijn fieldmanager. Met haar kan ik sparren over welke cursussen of opleidingen ik bijvoorbeeld zou kunnen doen. Dat vind ik wel erg fijn.’’
Ook je carrière starten in de IT?
Wil jij, net als Kaylee, ook vanuit een andere studierichting je carrière starten in de IT? Bekijk dan nu de vacature voor ons IT Traineeship en solliciteer!