Stel je eens voor: je hebt de eerste stappen gezet richting de rol van IT Professional. Na het solliciteren, het halen van de analytische test en het succesvol afronden van het gesprek staat ineens jouw eerste dag bij STRADIS voor de deur. Wat kan je dan allemaal verwachten in de eerste periode? En hoe ziet de periode na het interne traject eruit? Dit zijn natuurlijk vragen die jij niet alleen zult hebben en die jouw voorgangers ook hebben gehad. In dit stuk ga ik een aantal van deze vragen voor je beantwoorden.
Door Ruben de Haan
De eerste dag
Laten we beginnen bij het begin, jouw eerste werkdag! De eerste dag word je ‘s ochtends op kantoor in Bunnik verwacht. Na binnenkomst doen we natuurlijk gelijk even een voorstelrondje voor de eerste kennismaking met jouw nieuwe collega’s. Daarna ga je aan de slag met praktische zaken zoals het instellen van de werklaptop en krijg je de eerste introductie om je welkom te heten bij STRADIS.
De rest van de dag zullen er nog andere introducties volgens, zoals de introductie van het programma, maar ook de introductie ICT, waarin je de eerste basiskennis op zal doen over wat de ICT nu eigenlijk inhoudt. Verder ga je de eerste dag aan de slag met een voorstelstukje voor op de STRADIS SharePoint, waarmee je jezelf ook kan voorstellen aan collega’s die extern zijn ingezet. Mocht er tijd over zijn, dan ga je zelfs al aan de slag met het leren van jouw eerste IT-kennis, in de vorm van Azure Fundamentals. Na deze goed gevulde eerste dag, heb je waarschijnlijk al genoeg indrukken opgedaan en zal je moe, maar voldaan naar huis gaan.
Wat doe je tijdens de onboarding?
Jouw eerste dag is een goede voorbode van wat je de eerste weken bij STRADIS nog meer kan verwachten. Deze onboarding, zoals we dat met een mooi woord noemen, bestaat uit verschillende trainingen, introducties en opdrachten. Zodat jij als professional een goede start kan maken met de kennis die je tijdens het traineeship zal op doen. Zo zal je de eerste weken introducties krijgen over het opstellen van jouw STRADIS-CV, onze dienstverlening en de administratie. Ook krijg je uitleg over DevOps, onze eigen Servicedesk en hoe een intake eruit zal zien.
Naast de meerdere introducties gaan we ook aan de slag met jouw communicatieve vaardigheden. Die vinden wij bij STRADIS ontzettend belangrijk. We verbeteren deze vaardigheden door verschillende trainingen, maar ook door gesprekken met elkaar. Hiervoor hebben we bijvoorbeeld de cursus Basis Consultancy Vaardigheden, waar we onder andere het DISC-model bespreken. Maar ook door het geven van een pitch en presentaties blijf je jouw communicatieve vaardigheden ontwikkelen. We spreken ook regelmatig met elkaar over jouw ontwikkeling, om zo te kijken hoe jij het beste in jezelf naar boven kan halen.
Jouw eerste opdracht
Om te zorgen dat je na de onboarding aan de slag kan gaan bij een leuke opdrachtgever zijn onze accountmanagers voor jouw start al voor je bezig. Op het moment dat zij een mooie opdracht voor je hebben gevonden en jij past daar als nieuwe professional het beste bij, is het tijd voor een intake. Een intake is eigenlijk een sollicitatiegesprek voor een detachering of detavast opdracht. Waar je normaal gesproken alleen naar een sollicitatie gaat, zal nu de accountmanager meegaan, omdat hij/zij de opdrachtgever al goed kent. Ter voorbereiding ga je het gesprek ook oefenen met de accountmanager, zodat je er helemaal klaar voor bent!
Als je een intake hebt gehad, wat soms al snel het geval kan zijn, gaan we kijken welke cursussen het beste bij jouw ontwikkeling passen. Iedereen die bij ons het traineeship volgt behaalt het eerste jaar meestal dezelfde certificaten, namelijk Azure Fundamentals, DevOps Foundation, ITIL 4, MOS Excel, MOS Outlook, MD-100 en MD-101. Indien jouw interesse ergens anders liggen en/of je moet voor je opdracht met iets anders aan de slag, dan zullen we gezamenlijk kijken welke certificaten daar het beste bij passen. Als Data Science Trainee ga je bijvoorbeeld met andere certificaten aan de slag. We staan bij STRADIS altijd open voor eigen input en het is dus ook aan jou om de kansen te grijpen die je gegeven worden.
Blijven ontwikkelen
Ook na de onboarding en tijdens jouw opdracht laten we je niet zwemmen. Voordat je in opdracht start, ga je in gesprek met mij (als opleidingscoördinator) en jouw nieuwe fieldmanager om te kijken wat je al geleerd hebt en wat je nog kan verbeteren. Dit om te zorgen dat je goed voorbereid aan de slag kan gaan bij de klant. Eenmaal in opdracht praat je regelmatig met jouw fieldmanager over waar je staat in jouw ontwikkeling. Maar ook andere collega’s denken graag met je mee. Zo kan je altijd bij ons terecht om samen te kijken naar jouw studie, ontwikkelpunten en doelstellingen. Bij STRADIS staan wij voor openheid en samenwerking onderling en dit blijven we dan ook stimuleren. Elke professional staat ervoor open om elkaar te helpen!
Carrièrerichtingen
Binnen STRADIS hebben we alvast wat routes voor je uitgestippeld. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je helemaal alleen moet bepalen welke richting je op wil gaan. Breed gezien hebben we een aantal richtingen die het meeste voorkomen binnen onze branche. Dit zijn: functioneel beheer, projectmanagement, Business Intelligence (BI), Netwerken & Technisch beheer en Cyber Security. Binnen deze richtingen hebben we verschillende certificaten die je kan halen om jouw kennis te verdiepen. Deze verschillende certificaten vind je terug in onze infographic (klik op de afbeelding voor een grotere versie). Ga in overleg met jouw fieldmanager en met mij (als opleidingscoördinator) om te bepalen welk certificaat je wil behalen, om zo zelf richting te geven aan jouw ontwikkeling.
Persoonlijk Ontwikkelplan (POP)
Natuurlijk willen we ook graag dat je jouw eigen ontwikkeling in handen neemt. In het eerste jaar zullen we hier sturing aan geven met een duidelijk plan. Vanaf het tweede jaar ga je dit steeds meer zelf doen. Jij bepaalt je eigen ontwikkeling en wij helpen je hierbij. Om dit goed te omlijnen ga je na een jaar aan de slag met een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP). In dit plan stel je vast wat jouw doelstellingen zijn voor het komende jaar, maar ook voor de langere termijn. Naar aanleiding van dit plan ga je in gesprek met jouw fieldmanager om samen te kijken hoe je deze doelen gaat bereiken. Zo zie je maar dat we willen dat jij zelf jouw ontwikkeling in handen neemt en wij zullen er alles aan doen je daarbij te helpen!