Mick en Martijn hebben van jongs af aan al interesse in computers en IT gehad. Het was van beiden ook een hobby om kennissen, buurtgenoten en ouderen te helpen met computerproblemen. Van deze hobby hebben ze hun werk gemaakt. Dat begon met een IT traineeship bij STRADIS. En nu ondersteunen zij klanten van STRADIS op het gebied van IT-problemen, systeem- en netwerkbeheer in het service delivery team. Mensen hebben niet altijd een goed beeld van hoe het werken in een service delivery team is. Dus, wat er in zo’n team gebeurt en hoe leuk dat is vertellen Mick en Martijn je in dit artikel!
Team met humor en ruimte om te lachen
Het team bestaat nu uit vijf collega’s en binnenkort komen daar nog twee bij. Ze werken samen in één grote ruimte aan een optimaal IT beheer voor klanten. Kom je de ruimte binnen dan valt meteen een stressbal aan de muur op. “Die hangt daar al een half jaar”, zegt Mick. “We hebben een weddenschap afgesloten op hoelang die blijft hangen. Ik denk zelf tot de volgende grote schoonmaak.”
Dit is tekenend voor de onderling ontspannen en gezellige sfeer. “We zetten ons volledig in voor onze klanten, maar daarnaast lachen we veel met elkaar. En daar is ook ruimte voor. ”, vertelt Martijn. Mick vult aan: “Ons team klikt heel goed met elkaar. Ik denk dat Ruben wel de grappigste in het team is. Hij heeft veel humor en is soms een beetje chaotisch, daar komen soms hele komische situaties uit voort.”
“Je weet nooit wat je te wachten staat”
Werken in een service delivery team is mensenwerk. En naast een leuk onderling contact is het contact met klanten waar het werk zelf om draait. “In dit werk ben je de hele dag bezig met het helpen van mensen. In ons werk maken we onderscheid tussen eerste-, tweede- en derdelijns opdrachten. Eerstelijns opdrachten zijn vooral de eindgebruikers die een probleem hebben. Met tweedelijns betreft het vaak een grotere afdeling waar iets niet werkt, wat niet door de mensen daar kan worden opgelost. En derdelijns is hier nog een stapje verder in”, legt Mick uit.
Martijn: “Telefoontjes en opdrachten die je binnenkrijgt kunnen erg uiteenlopen. De ene keer doet het internet het niet en blijkt de kabel er gewoon niet goed in te zitten, maar de andere keer is er een grote storing in een systeem en valt een hele afdeling stil. Die afwisseling maakt het werk erg uitdagend. Je weet nooit wat je te wachten staat.”
Klantcontact in het service delivery team; het leukste wat er is
Het contact met klanten staat centraal en is het allerleukste dat er is volgens Martijn: “We maken echt van alles mee. Qua complexiteit van problemen, maar ook qua mensen die je aan de telefoon krijgt. Ik vind het leuk om te merken dat als je aardig en vrolijk bent, je dat in de meeste gevallen ook terugkrijgt. Dat maakt het werk erg mooi.
Er zijn mensen die één keer in het jaar bellen, maar sommige heb je ook één keer per week aan de lijn. Dat zijn vaak contactpersonen van een organisatie die voor veel verschillende issues bellen. Die mensen worden dan als het ware een soort bekende van je. Daar krijg je een band mee en dat maakt gesprekken dan ook weer anders, losser of informeler. En dan komen ook hier af en toe de grappen tussendoor.”
“Soms ben je al heel lang bezig met een probleem wat je maar niet opgelost krijgt. Wanneer je dan opeens een oplossing bedenkt en het werkt is dat een heerlijk gevoel. Omdat je dan de klant ontzettend blij hebt gemaakt, maar ook omdat je die complexe puzzel eindelijk los kan laten.”
Ook gezelligheid buiten werktijd
Ook buiten werktijd weten collega’s elkaar te vinden. Martijn vertelt: “We sluiten de week altijd af met een vrijdagmiddagborrel, maar ook naast kantoor zoeken we elkaar af en toe op. Dat soort dingen vind ik ook wel belangrijk om te doen, want het versterkt het teamgevoel en je leert elkaar op een andere manier kennen.”
Mick vult aan: “dat klopt, we zijn al verschillende keren met collega’s een avondje voetbal wezen kijken en zijn een tijdje terug nog met een groep oud-collega’s uit eten geweest. Dat was hartstikke gezellig. Binnenkort staat alweer het volgende uitje op de planning.”
Wanneer ben je een goede service delivery medewerker?
Wat nu precies eigenschappen van een goede service delivery medewerker zijn, daar zijn beide heren het over eens: je moet beschikken over veel geduld, de ambitie hebben om nieuwe dingen te leren en sterke communicatieve vaardigheden hebben.
Enthousiast geworden?
Herken jij jezelf hierin en ben je enthousiast geworden na het lezen van dit artikel? Wellicht is het werken in het service delivery team, of één van de andere gave opdrachten bij klanten van STRADIS dan wat voor jou. Laten we eens kennismaken en wie weet ben jij binnenkort ook onderdeel van dit gezellige team!