Het is begin april 2020 en we werken massaal thuis. Voor onze eigen gezondheid, die van anderen en verdere verspreiding van het Coronavirus te beperken. Dat vergt voor velen van ons nogal wat van het aanpassingsvermogen. Want is je werkplek wel ergonomisch ingericht? Hoe kom je in een ritme? Hoe weersta je Netflix? En hoe houd je contact met collega’s? Een aantal collega’s heeft een tip ingestuurd die we hieronder voor je hebben gebundeld. Lees hieronder de top 8 tips voor thuiswerken.
Tip 1 Kleed je alsof je de deur uitgaat om te werken
Het is erg verleidelijk om in je joggingbroek te werken: het is comfortabel, relaxed… Maar het zorgt er ook voor dat je nog in de ’thuismodus’ zit. Door je aan te kleden alsof je naar je werk toe gaat, kom je ook echt in de goede werkmodus. (oké, iets meer casual dan normaal kan uiteraard wel😉)
Tip 2 Blijf in contact met je collega’s
Om goed te kunnen werken is contact onderhouden met collega’s essentieel. Zorg ervoor dat je regelmatig je collega belt of plan een gezamenlijke dagstart met jouw directe collega’s via Microsoft Teams. Of bel je collega gewoon eens op voor het leuke praatje wat je normaal gesproken bij de koffieautomaat hebt. Samen een kopje koffie drinken, maar dan op afstand. Vaak is de koffie thuis zelfs nog beter dan op kantoor (al mogen we in Bunnik niet klagen).
Tip 3 Lunch niet op de werkplek, wel met collega’s
Zorg ervoor dat je op een andere plek dan je werkplek luncht, dan kan je echt even een half uurtje tot rust komen. In dit lekkere weer kan je misschien zelfs wel even genieten van het zonnetje! Heb je er wel eens aan gedacht om samen met collega’s te lunchen terwijl je een videocall via Microsoft Teams hebt? Extra gezellig!
Tip 4 Zorg voor een fijne en opgeruimde werkplek
Probeer de werkplek van kantoor thuis na te bootsen door bijvoorbeeld een deel van de keukentafel in te richten als werkplek. Een opgeruimde werkplek zorgt voor rust & een betere concentratie. Als bonustip kan je instellen hoeveel bandbreedte een computer maximaal kan gebruiken, zodat jouw skype/teams call niet gaat haperen als jouw huisgenoot of partner iets download (vraag voor verdere uitleg naar Yuri).
Tip 5 Zorg voor duidelijke werktijden
Normaal gesproken hebben we duidelijke werktijden en als we thuis komen, zijn we ook echt ‘thuis’. Ook nu we thuiswerken wil ik je aanraden duidelijke werktijden te hanteren, net als je op kantoor zou doen. Zo zorg je ervoor dat er een duidelijke scheiding blijft tussen werk en privé. Communiceer hierover ook met jouw collega’s.
Tip 6 Blijf in beweging
Nu we allemaal thuiswerken is het krijgen van voldoende beweging voor iedereen een uitdaging, maar alles behalve onmogelijk! Start de dag bijvoorbeeld met een korte workout (er zijn veel gratis apps voor beschikbaar). Of gebruik de lunchbreak om buiten een rondje te lopen. En heb je vaak belafspraken (zie tip 3)? Doe dit dan terwijl je beide een wandeling maakt: win-win!
Tip 7 Zet de ramen en deuren open
Zorg ervoor dat jouw werkplek in een ruimte is waar genoeg ventilatie is en je een raam of deur naar buiten open kan zetten. De frisse lucht houd je wakker en scherp. Daarnaast is het ook fijn om (indien mogelijk) uitzicht te hebben naar buiten. Een stuk leuker en inspirerender dan de uitkijk op een saaie muur!
Tip 8 Stay positive!
En last but not least, misschien wel de belangrijkste tip: STAY POSITIVE! Dus geef jouw collega’s (of jezelf) eens een goede positieve peptalk en geef elkaar een compliment op afstand. Deel jouw successen en vraag naar die van de ander. Het komt goed! Deze situatie is tijdelijk en we maken er gewoon het allerbeste van.
Lijkt het je leuk om mensen te helpen bij het online samenwerken? bijvoorbeeld via Microsoft Teams? Dan heb jij het misschien wel in je om bij ons te werken. Bekijk onze vacatures dan eens!